Είναι έτοιμο το παιδί μου για το Δημοτικό;
Η είσοδος στο «μεγάλο σχολείο», το Δημοτικό, αποτελεί ένα βασικό αναπτυξιακό ορόσημο και σηματοδοτεί την έναρξη μιας καινούργιας περιόδου, που οι αλλαγές που θα προκύψουν δεν έχουν απλά να κάνουν με αλλαγές στην καθημερινότητα του παιδιού αλλά και ολόκληρης της οικογένειας. Τα ανέμελα απογεύματα θα αντικατασταθούν με απογεύματα, στην πλειονότητά τους, γεμάτα με σχολικές εργασίες και υποχρεώσεις.
Η αλλαγή, λοιπόν, από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό σχολείο είναι λογικό να συνδέεται με ένα σωρό σκέψεις και συναισθήματα. Συναισθήματα που όχι σπάνια τα χαρακτηρίζει η αμφιθυμία… Τα μικρά παιδιά νιώθουν προσμονή που σε λίγο καιρό θα βρεθούν μαζί με τα μεγάλα παιδιά, ειδικά αν στην οικογένεια υπάρχουν μεγαλύτερα αδέρφια. Από την άλλη πλευρά, όμως, μπορεί να νιώσουν και λύπη που θα αποχωριστούν κάποιους από τους φίλους τους. Αντίστοιχα, κι εμείς από την πλευρά μας ως γονείς, έχουμε τις δικές μας αγωνίες. Πώς θα είναι ο δάσκαλος της Α΄ τάξης; Άραγε, θα τα καταφέρει στα σχολικά του καθήκοντα; Θα μπορέσει να είναι με κάποιους από τους φίλους του μαζί στην ίδια τάξη;
Ο τρόπος που ο καθένας από εμάς θα διαχειριστεί αυτές τις αλλαγές είναι απόλυτα προσωπικός κι εξαρτάται από ένα σύνολο διαφορετικών παραγόντων. Κάποιοι από αυτούς τους παράγοντες έχουν να κάνουν με δικά μας προσωπικά βιώματα, όπως για παράδειγμα το πώς εμείς ως παιδιά βιώσαμε τα σχολικά μας χρόνια, άλλοι έχουν να κάνουν με τις αντιλήψεις μας για την μάθηση και το σχολείο. Σε κάθε περίπτωση, γνωρίζοντας αυτούς τους παράγοντες μπορούμε πιο εύκολα να υποστηρίξουμε τις ανάγκες του παιδιού μας και να σταθούμε δίπλα του με τρόπο ουσιαστικό και αποτελεσματικό.
Ανεξάρτητα όμως από το πώς το κάθε παιδί ή ο κάθε γονιός νιώθει, η σχολική ετοιμότητα ενός παιδιού συνδέεται άμεσα με το πώς αυτό ανταποκρίνεται σε όλους τους τομείς της ανάπτυξης. Έχοντας το παιδί μας κατακτήσει κάποιες συγκεκριμένες δεξιότητες θα μπορέσει να ανταποκριθεί με επιτυχία στις απαιτήσεις του δημοτικού σχολείου, να διαχειριστεί τις νέες προκλήσεις και να επιτύχει μια ομαλή μετάβαση.
Αξίζει, λοιπόν, να έχουμε κατά νου τις ακόλουθες σκέψεις…
… το γνωστικό του υπόβαθρο θα του δώσει τη δυνατότητα να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις που σχετίζονται με την κατάκτηση της γραφής, της ανάγνωσης και των αριθμών!
… ο προφορικός του λόγος θα το διευκολύνει να κατανοήσει τις νέες έννοιες που συνδέονται με τα διαφορετικά γνωστικά αντικείμενα αλλά και την ευκαιρία να εκφράσει τις απορίες και τις γνώσεις του με σαφήνεια!
… οι δεξιότητες του στη λεπτή κινητικότητα θα του επιτρέψουν να μάθει αβίαστα να χειρίζεται το μολύβι για γράψει τις πρώτες του λέξεις ενώ ο χειρισμός του σώματος του θα το βοηθήσει να συμμετάσχει σε ομαδικά παιχνίδια στο διάλειμμα!
… η διαχείριση των συναισθημάτων του θα το βοηθήσουν να γνωρίσει καλύτερα τον εαυτό του και να αναγνωρίσει τα συναισθήματα των άλλων ώστε να μπορέσει να συνεργαστεί μαζί τους!
…. οι κοινωνικές του δεξιότητες θα υποστηρίξουν την ένταξη του στη σχολική ζωή και θα συμβάλλουν στη διαμόρφωση της προσωπικότητάς του!
… τέλος, δεν πρέπει να ξεχνάμε, ότι η έγκαιρη διάγνωση οποιασδήποτε αδυναμίας στους παραπάνω τομείς μπορεί να αντιμετωπιστεί, από τον κατάλληλο ειδικό, προκειμένου το παιδί μας να βιώσει με ευχαρίστηση τα σχολικά του χρόνια, κάτι που θα συμβάλει θετικά στην μετέπειτα του πορεία!
Κολαρά Πέπη, MSc
Παιδαγωγός – Λογοθεραπεύτρια
Επιστημονική Υπεύθυνη του κέντρου Αγωγής Λόγου, Μάθησης & Αυτονομίας ΑΛΜΑ
https://www.facebook.com/kentroalma/
Περισσότερες πληροφορίες για τη «Μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό» μπορείτε να επισκεφθείτε σχετικό video στο YouTube πατώντας εδώ