Σχολική Ετοιμότητα

Σχολική Ετοιμότητα

Στο κέντρο ΑΛΜΑ υπάρχει μεγάλη εμπειρία στην εκπόνηση προγραμμάτων σχολικής ετοιμότητας για νήπια.  Είναι κατανοητό ότι η  μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό σχολείο είναι απαιτητική και μικρές αδυναμίες στην προσχολική ηλικία μπορεί να αποτελέσουν τροχοπέδη στην ομαλή έναρξη της σχολικής ζωής στο Δημοτικό. Η υπεύθυνη του κέντρου κ. Κολαρά Πέπη συνδυάζει τις τρεις ειδικότητες της ως λογοθεραπεύτρια, ειδική παιδαγωγός και νηπιαγωγός πρώιμης παρέμβασης προκειμένου να προβεί σε έγκαιρες και έγκυρες αξιολογήσεις. Ταυτόχρονα η πολυετής, δεκαπενταετή της εμπειρία ως Υπεύθυνη σε Τμήματα Ένταξης Δημόσιας Εκπαίδευσης και ως Υπεύθυνη Ειδικής Αγωγής σε δομές ΕΔΕΑΥ (Επιτροπές Διαγνωστικής Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης και Υποστήριξης) διασφαλίζουν την εκπόνηση αποτελεσματικών θεραπευτικών προγραμμάτων προσαρμοσμένα στις δυνατότητες και ανάγκες κάθε παιδιού ξεχωριστά.  Τα προγράμματα σχολικής ετοιμότητα στο κέντρο μας καλύπτουν στόχους που αφορούν όλο το φάσμα της ανάπτυξης προκειμένου να προετοιμάσουν όσο το δυνατόν καλύτερα το νέο ξεκίνημα των παιδιών στο Δημοτικό σχολείο. 

Τι είναι η σχολική ετοιμότητα ;

Με τον όρο σχολική ετοιμότητα εννοούμε την ετοιμότητα ενός παιδιού να ξεκινήσει την Α΄ Δημοτικού. Οι βάσεις που έχει ένα παιδί προσχολικής ηλικίας στον γνωστικό, λεκτικό, κινητικό, συναισθηματικό και κοινωνικό τομέα καθορίζουν σε μεγάλο βαθμό την σχολική του πορεία στο Δημοτικό σχολείο. Ταυτόχρονα μέσω του όρου της σχολικής ετοιμότητας υποδηλώνεται και η ετοιμότητα του παιδιού σε καταστάσεις αυτοφροντίδας και αυτοεξυπηρέτησης (ντύσιμο, υγιεινή, σίτιση).  Σε ορισμένες περιπτώσεις αν ένα παιδί δεν είναι έτοιμο για το Δημοτικό σχολείο μπορεί να χρειαστεί να κάνει επαναφοίτηση το νηπιαγωγείο.

Ποιο είναι ο σκοπός της σχολικής ετοιμότητας;

Η σχολική ετοιμότητα αφορά παιδιά προσχολικής ηλικίας τα οποία παρουσιάζουν κάποιες ελλείψεις στην ανάπτυξη τους και οι οποίες αν δεν αντιμετωπιστούν θα επηρεάσουν αρνητικά τη μετάβαση τους στο Δημοτικό σχολείο. Βασικός σκοπός ενός προγράμματος σχολικής ετοιμότητας είναι η αποκατάσταση ή η μείωση αυτών των ελλείψεων ώστε το νήπιο ως μαθητής της Α΄ τάξης να μπορέσει να ανταποκριθεί με επιτυχία στις νέες του υποχρεώσεις, οι οποίες συνεχώς θα αυξάνονται.

Ενδεικτικά αναφέρονται κάποιοι τομείς που μπορούν στους οποίους ένα παιδί μπορείνα παρουσιάσει αδυναμίες:

Γνωστική ανάπτυξη

Δεξιότητες επίλυσης προβλήματος

Λεξιλόγιο

Επικοινωνία

Οπτική και Ακουστική αντίληψη

Λεπτή και Αδρή κινητικότητα

Μνήμη

Συγκέντρωση

Οργάνωση παιχνιδιού

Συνεργασία με συνομήλικους

Διαχείριση συναισθημάτων

Σε ένα πρόγραμμα πρώιμης παρέμβασης η συνεργασία και η εκπαίδευση των γονέων κατέχει σημαντική θέση καθώς αυτοί έχουν καθοριστικό ρόλο στην εξέλιξη και την ευημερία των παιδιών τους. Η συμμετοχή τους μπορεί να προσφέρει πολλαπλά οφέλη:

  • Έγκαιρη ανίχνευση Προβλημάτων: Οι γονείς είναι συχνά οι πρώτοι που παρατηρούν αλλαγές ή ιδιαιτερότητες στη συμπεριφορά και στην ανάπτυξη του παιδιού τους.
  • Ενίσχυση Δεξιοτήτων Γονέων: Οι προγραμματισμένες συναντήσεις μπορούν να ενισχύσουν τις δεξιότητες των γονέων στο να ανταποκριθούν στις ανάγκες των παιδιών τους.
  • Συνεργασία στο Σχεδιασμό Στρατηγικών: Οι γονείς, με τη βοήθεια ειδικών, μπορούν να συνεργαστούν στον σχεδιασμό και την υλοποίηση στρατηγικών πρώιμης παρέμβασης που θα προάγουν την ανάπτυξη του παιδιού.
  • Ψυχοκοινωνική Υποστήριξη: Η συνεργασία με άλλους γονείς που αντιμετωπίζουν παρόμοια ζητήματα μπορεί να παρέχει ψυχοκοινωνική υποστήριξη και να δημιουργήσει κοινότητες στήριξης.