Στο κέντρο ΑΛΜΑ η πρώιμη παρέμβαση αποτελεί έναν σημαντικό τομέα σε επίπεδο διάγνωσης, πρόληψης και παρέμβασης. Η υπεύθυνη του κέντρου κ. Κολαρά Πέπη που συνδυάζει τρεις ειδικότητες (λογοθεραπεύτρια, ειδική παιδαγωγός και νηπιαγωγός πρώιμης παρέμβασης) μαζί με τους συνεργάτες της (λογοθεραπευτές, ειδικούς παιδαγωγούς, εργοθεραπευτές, παιδοψυχολόγο) έχουν τη δυνατότητα να σχεδιάσουν εξατομικευμένα προγράμματα παρέμβασης προκειμένου να βοηθήσουν τα παιδιά να βελτιώσουν τις δεξιότητες τους από πολύ μικρή ηλικία. Ταυτόχρονα, παρέχονται σε σταθερή βάση κατευθυντήριες οδηγίες στους γονείς του και στους εκπαιδευτικούς κάθε παιδιού ώστε να υπάρξει μια εποικοδομητική συνεργασία που θα υποστηρίξει συνολικά το κάθε παιδί σε όλα τα περιβάλλοντα. Βασική πεποίθηση του κέντρου μας είναι ότι η έγκαιρη έναρξη ενός θεραπευτικού προγράμματος αποτελεί τον πιο αποτελεσματικό τρόπο να μειωθούν σημαντικές δυσκολίες που μπορεί να αναδυθούν στο μέλλον και να επηρεάσουν την συνολική ανάπτυξη ενός παιδιού.
Τι είναι η πρώιμη παρέμβαση;
Η πρώιμη παρέμβαση αποτελεί έναν βασικό άξονα της ειδικής αγωγής καθώς μέσα από την εκπόνηση στοχευόμενων θεραπευτικών προγραμμάτων προλαμβάνει δυσκολίες που αναδύονται και που αν δεν αντιμετωπιστούν έγκαιρα θα εξελιχθούν σε σοβαρά προβλήματα. Οι δυσκολίες αυτές μπορεί να επηρεάζουν έναν ή και περισσότερες τομείς της ανάπτυξης ενός παιδιού (γνωστικό, κινητικό, λεκτικό, κοινωνικό και συναισθηματικό).
Ποιος είναι ο σκοπός της πρώιμης παρέμβασης;
Η πρώιμη παρέμβαση εφαρμόζεται κυρίως σε βρέφη από 6 μηνών και πάνω έως και νήπια 5 ετών. Η σημαντικότητα της πρώιμης παρέμβασης είναι μεγάλη καθώς προσφέρει τις απαραίτητες υπηρεσίες προτού τα προβλήματα επιδεινωθούν ή γίνουν δυσκολότερα στην αντιμετώπιση τους. Πολύ συχνά για το σχεδιασμό ενός προγράμματος πρώιμης παρέμβασης απαιτείται η συνεργασία διαφόρων ειδικοτήτων (λογοθεραπευτή, εργοθεραπευτή, παιδιατρικού θεραπευτή, ψυχολόγου, ειδικού παιδαγωγού).
Ποιους αφορά τη πρώιμη παρέμβαση;
Η πρώιμη παρέμβαση μπορεί να καλύψει ένα μεγάλο πεδίο που αφορούν όλους τους τομείς ανάπτυξης. Ενδεικτικά αναφέρονται κάποιοι τομείς που μπορούν να υποστηριχθούν:
- Γνωστική ανάπτυξη
- Δεξιότητες επίλυσης προβλήματος
- Λεξιλόγιο
- Επικοινωνία
- Οπτική και Ακουστική αντίληψη
- Λεπτή και Αδρή κινητικότητα
- Μνήμη
- Συγκέντρωση
- Οργάνωση παιχνιδιού
- Συνεργασία με συνομήλικους
- Διαχείριση συναισθημάτων
Σε ένα πρόγραμμα πρώιμης παρέμβασης η συνεργασία και η εκπαίδευση των γονέων κατέχει σημαντική θέση καθώς αυτοί έχουν καθοριστικό ρόλο στην εξέλιξη και την ευημερία των παιδιών τους. Η συμμετοχή τους μπορεί να προσφέρει πολλαπλά οφέλη:
- Έγκαιρη ανίχνευση Προβλημάτων: Οι γονείς είναι συχνά οι πρώτοι που παρατηρούν αλλαγές ή ιδιαιτερότητες στη συμπεριφορά και στην ανάπτυξη του παιδιού τους.
- Ενίσχυση Δεξιοτήτων Γονέων: Οι προγραμματισμένες συναντήσεις μπορούν να ενισχύσουν τις δεξιότητες των γονέων στο να ανταποκριθούν στις ανάγκες των παιδιών τους.
- Συνεργασία στο Σχεδιασμό Στρατηγικών: Οι γονείς, με τη βοήθεια ειδικών, μπορούν να συνεργαστούν στον σχεδιασμό και την υλοποίηση στρατηγικών πρώιμης παρέμβασης που θα προάγουν την ανάπτυξη του παιδιού.
- Ψυχοκοινωνική Υποστήριξη: Η συνεργασία με άλλους γονείς που αντιμετωπίζουν παρόμοια ζητήματα μπορεί να παρέχει ψυχοκοινωνική υποστήριξη και να δημιουργήσει κοινότητες στήριξης.