Διοργανώνουμε Σχολές Γονέων
Στο κέντρο μας οργανώνονται ολιγομελής Σχολές Γονέων που έχουν ως στόχο να βοηθήσουν και να καθοδηγήσουν τους γονείς στον πιο απαιτητικό ρόλο της ζωής τους. Οι Σχολές Γονέων δίνουν τη δυνατότητα στους γονείς να ενημερωθούν από έμπειρους επαγγελματίες, να συνομιλήσουν με άλλους γονείς για θέματα που τους προβληματίζουν, να μοιραστούν συναισθήματα και να αποκτήσουν δεξιότητες που θα τους βοηθήσουν να νιώσουν επαρκείς και σίγουροι στο ρόλο τους.
Οι Σχολές Γονέων μπορούν να καλύψουν όλο το ηλικιακό φάσμα της ανάπτυξης των παιδιών κι έχουν βιωματικό χαρακτήρα. Τα επιμέρους θέματα και η συχνότητα των συναντήσεων καθορίζεται από τις ανάγκες και τις δυνατότητες της εκάστοτε ομάδας.
Επικοινωνήστε μαζί μας για περισσότερες πληροφορίες
Τα αναπτυξιακά ορόσημα ανά ηλικία
Τα περισσότερα παιδιά (αλλά όχι όλα) σε αυτή την ηλικία είναι σε θέση να ανταποκριθούν στα παρακάτω ορόσημα. Σεβόμενοι τον ρυθμό κάθε παιδιού θα πρέπει να είναι ξεκάθαρο ότι η παρακάτω φόρμα δεν αποτελεί διαγνωστικό εργαλείο για να καθοριστεί μια αναπτυξιακή καθυστέρηση ή διαταραχή. Αν έχετε περαιτέρω απορίες ή διαπιστώνετε σημαντικές αποκλίσεις θα χαρούμε να επικοινωνήσετε μαζί μας.
Σημαντικά αναπτυξιακά ορόσημα ανά ηλικία:
Γνωστική Ανάπτυξη (επίλυση προβλήματος, σκέψη, κατανόηση)
- Ακολουθεί αντικείμενα με το βλέμμα του
- Εμφανίζεται το κλάμα αποχωρισμού
- Μιμείται γκριμάτσες
-
Ακολουθεί πολύ απλές εντολές
Γλωσσική Ανάπτυξη (κατανόηση – έκφραση)
- Λέει τις πρώτες του λέξεις (π.χ. μαμά, μπαμπά)
- Επαναλαμβάνει οικείες, καθημερινές λέξεις
-
Κατανοεί απλές εντολές
Κινητική Ανάπτυξη (αδρή / λεπτή)
- Κάθεται μόνο του
- Περπατάει με ή και χωρίς βοήθεια
- Κυλά την μπάλα (μιμούμενο)
- Βάζει αντικείμενα στο στόμα
- Κάνει με τα δάχτυλα του κίνηση «λαβίδας»
- Πετά και πιάνει αντικείμενα
Κοινωνική – Συναισθηματική Ανάπτυξη (επαφή με άλλους, ομάδα, συναισθήματα)
- Γελάει αυθόρμητα
- Ανταποκρίνεται στο όνομά του
- Αναγνωρίζει φωνές οικείων προσώπων
- Αντιλαμβάνεται το ΟΧΙ
Συμβολικό παιχνίδι
- Μπουσουλά ή περπατά για να πάρει αυτό που θέλει
- Δεν μασάει ή χτυπάει όλα τα παιχνίδια αλλά κάποια από αυτά τα χρησιμοποιεί κανονικά
Αυτονόμηση (ντύσιμο, φαγητό, πλύσιμο)
- Τρώει κουλουράκια
- Πίνει με βοήθεια
- Σηκώνει χέρια και πόδια την ώρα που το ντύνουν
Γνωστική Ανάπτυξη (επίλυση προβλήματος, σκέψη, κατανόηση)
-
Συνταιριάζει 2 όμοια αντικείμενα
-
Δείχνει πληροφορίες σε οικεία βιβλία
-
Έχει μικρό εύρος προσοχής
Γλωσσική Ανάπτυξη (κατανόηση – έκφραση)
-
Εμφανίζεται ο τηλεγραφικός λόγος/Λέει φράσεις
-
Μιμείται φωνές ζώων
-
Δείχνει σημεία του σώματος όταν ρωτάται
-
Το λεξιλόγιο του είναι πάνω από 100 λέξεις
Κινητική Ανάπτυξη (αδρή / λεπτή)
-
Περπατάει μόνο του
-
Πιάνει από κάτω αντικείμενα χωρίς να πέσει
-
Χορεύει
-
Γυρίζει μαζί 2-3 σελίδες
-
Εμφανίζονται τα πρώτα μουντζουρώματα
- Ζωγραφίζει με μεγάλη κίνηση (μεγάλο εύρος χεριών)
Κοινωνική – Συναισθηματική Ανάπτυξη (επαφή με άλλους, ομάδα, συναισθήματα)
- Αναγνωρίζει τον εαυτό του στον καθρέφτη
- Παίζει μόνο του για μικρό χρονικό διάστημα
- Δείχνει ενδιαφέρον για τα άλλα παιδιά
- Μιμείται συμπεριφορές
Συμβολικό παιχνίδι
-
Αυτοσυμβολικό παιχνίδι (π.χ. κάνει ότι κοιμάται/ ότι πίνει από ποτήρι/ ότι τρώει από κουτάλι)
-
Συνδυάζει δύο παιχνίδια στο προσποιητό παιχνίδι (π.χ. βάζει κουτάλι στην κατσαρόλα)
-
Αποκτά επίγνωση ότι τα αντικείμενα υπάρχουν ακόμη και αν δεν τα βλέπει.
- Βρίσκει παιχνίδι που είναι κρυμμένο κάτω από κασκόλ
Αυτονόμηση (ντύσιμο, φαγητό, πλύσιμο)
Γνωστική Ανάπτυξη (επίλυση προβλήματος, σκέψη, κατανόηση)
- Τοποθετεί κρίκους τον έναν πάνω στον άλλον με βάση το μέγεθος
- Αναπαράγει έντονα κινήσεις άλλων
-
Μαθαίνει μέσω της ανακάλυψης & της μάθησης
Γλωσσική Ανάπτυξη (κατανόηση – έκφραση)
- Υπάρχει «Γλωσσική Έκρηξη» (ραγδαία ανάπτυξη στο λόγο)
- Απαντά σωστά σε ερωτήσεις: τι, ποιος, που;
-
Κάνει πολλές αντίστοιχες ερωτήσεις και ρωτά και με τη λέξη «Γιατί;»
Κινητική Ανάπτυξη (αδρή / λεπτή)
- Τρέχει
- Πηδάει
- Στάση πελαργού (στέκεται στο ένα πόδι για 5’’)
- Κλωτσάει μπάλα
- Περνάει χάντρες σε κορδόνι
- Ξεκαθαρίζει σταδιακά η πλευρίωση (δεξί ή αριστερό)
- Αντιγράφει γραμμές
Κοινωνική – Συναισθηματική Ανάπτυξη (επαφή με άλλους, ομάδα, συναισθήματα)
- Παίζει κοντά στα άλλα παιδιά
- Αναγνωρίζει φύλλο
- Το συμβολικό παιχνίδι γίνεται πιο σύνθετο
- Αποχωρίζεται εύκολα από τους γονείς
- Δείχνει μια μεγάλη γκάμα συναισθημάτων
Συμβολικό παιχνίδι
- Το παιχνίδι με τουβλάκια αποτελείται από το χτίσιμο και τη διάλυση πύργων
- Τα γεγονότα δεν είναι μεμονωμένα, (π.χ. ανακατεύει το μίγμα του κέικ, το ψήνει, το σερβίρει, πλένει τα πιάτα ή ο γιατρός εξετάζει τον ασθενή, καλεί ασθενοφόρο, πάει τον ασθενή στο νοσοκομείο και τον χειρουργεί.
Αυτονόμηση (ντύσιμο, φαγητό, πλύσιμο)
- Χρησιμοποιεί κουτάλι
- Ανοίγει την πόρτα από το χερούλι
- Βγάζει μπουφάν
- Πλένει χέρια με βοήθεια
Γνωστική Ανάπτυξη (επίλυση προβλήματος, σκέψη, κατανόηση)
- Αναγνωρίζει τουλάχιστον 6 χρώματα
- Ρωτάει (γιατί και πώς)
- Γνωρίζει όνομα και ηλικία
-
Αρχίζει να διαχειρίζεται έννοιες χρόνου (παρόν-παρελθόν)
Γλωσσική Ανάπτυξη (κατανόηση – έκφραση)
- Λέει μικρές ιστορίες ή παραμύθια που άκουσε
- Μεγαλώνει το μήκος των προτάσεων του
- Το λεξιλόγιο του πλησιάζει τις 1000 λέξεις
-
Εκτελεί σύνθετες εντολές
Κινητική Ανάπτυξη (αδρή / λεπτή)
- Τρέχει ανάμεσα σε εμπόδια με σχετική άνεση
- Στέκεται στο ένα πόδι για >10’’
- Χρησιμοποιεί τρίκυκλο
- Κάνει πύργο με 9 τουβλάκια
- Αντιγράφει σχήματα (κύκλο και σταυρό)
- Παίζει με πλαστελίνη
Κοινωνική – Συναισθηματική Ανάπτυξη (επαφή με άλλους, ομάδα, συναισθήματα)
- Κάνει συνεργατικό παιχνίδι
- Μαθαίνει να μοιράζεται
- Παίζει θέατρο
- Εκφράζει επιθυμίες και δυσαρέσκειες
Συμβολικό παιχνίδι
- Τα τουβλάκια χρησιμοποιούνται κυρίως σαν περιφράξεις (φράχτες και σπίτια) για ζωάκια και κούκλες.
- Χρησιμοποιεί κούκλες ή μαριονέτες ως συμμετέχοντες στο παιχνίδι
- Αρχίζει να επιλύνει απλά προβλήματα που δεν έχει βιώσει
Αυτονόμηση (ντύσιμο, φαγητό, πλύσιμο)
- Κουμπώνει – ξεκουμπώνει
- Πλένει χέρια
- Φυσάει μύτη (όταν το θυμάται)
- Έχει αποκτήσει έλεγχο σφικτήρων
Γνωστική Ανάπτυξη (επίλυση προβλήματος, σκέψη, κατανόηση)
- Η ζωγραφιά ανθρώπου έχει 4 – 6 μέλη
- Μετράει μέχρι το 5
- Γνωρίζει την πόλη και το δρόμο που μένει
-
Διευρύνεται η κατανόηση των εννοιών του χρόνου
Γλωσσική Ανάπτυξη (κατανόηση – έκφραση)
- Κάνει λεκτικά παιχνίδια (π.χ. αστείους αναγραμματισμούς)
- Αναγνωρίζει τρίγωνο, τετράγωνο, κύκλο
- Κατέχει λεξιλόγιο με 1500 λέξεις
-
Μιλάει υποθετικά (π.χ. χρησιμοποιεί τη λέξη «ελπίζω» …)
Κινητική Ανάπτυξη (αδρή / λεπτή)
- Πηδάει μπροστά 10 βήματα
- Έχει αυτονομία στις σκάλες
- Κόβει με ψαλίδι σε γραμμή
- Παρατηρείται αναδυόμενη γραφή (γράφει κάποια γράμματα ή γράφει αφαιρετικά σύμβολα)
Κοινωνική – Συναισθηματική Ανάπτυξη (επαφή με άλλους, ομάδα, συναισθήματα)
- Κάνει κοινωνικό παιχνίδι
- Δείχνει ενδιαφέρον για το άλλο φύλο
- Παρατηρείται ρεαλιστικό θεατρικό παιχνίδι με λεπτομέρειες στο χρόνο και στον τόπο
Συμβολικό παιχνίδι
- Χτίζει τρισδιάστατες κατασκευές με τουβλάκια
- Έχει πιο ανεπτυγμένη φαντασία και μπορεί να «δημιουργήσει» ένα περιβάλλον για να εξυπηρετήσει το παιχνίδι του με ή χωρίς ρεαλιστικά αντικείμενα
- Το παιχνίδι έχει απόλυτα συνεργατικό χαρακτήρα
Αυτονόμηση (ντύσιμο, φαγητό, πλύσιμο)
- Βάζει παπούτσια
- Αλείφει βούτυρο στο ψωμί
- Υπάρχει σχετική ανεξαρτησία στην υγιεινή της τουαλέτας
Γνωστική Ανάπτυξη (επίλυση προβλήματος, σκέψη, κατανόηση)
- Γνωρίζει ακριβώς πότε είναι τα γενέθλια του
- Κατέχει το μηχανισμό της ανάγνωσης και της γραφής
- Γνωρίζει βασικούς κανόνες ορθογραφίας
- Κάνει με άνεση βασικούς νοερούς υπολογισμούς
- Αναγνωρίζει σιγά – σιγά όλα τα νομίσματα
-
Αρχίζει και λέει την ώρα
Γλωσσική Ανάπτυξη (κατανόηση – έκφραση)
- Διηγείται σύνθετες ιστορίες
- Λέει ανέκδοτα ή αινίγματα
- Αντιλαμβάνεται παροιμίες
-
Απαντά σε ερωτήσεις με το «γιατί» δίνοντας λογική εξήγηση
Κινητική Ανάπτυξη (αδρή / λεπτή)
- Πετά την μπάλα σε μακρινή απόσταση
- Κατεβαίνει σκάλες τρέχοντας
- Κάνει ποδήλατο χωρίς βοηθητικές
- Μαθαίνει κολύμπι, τένις, ποδόσφαιρο κ.α.
- Τελειοποιεί τις ζωγραφιές
- Διπλώνει χαρτί με ακρίβεια
Κοινωνική – Συναισθηματική Ανάπτυξη (επαφή με άλλους, ομάδα, συναισθήματα)
- Ανήκει σε ομάδα
- Οι παρέες του συνήθως απαρτίζονται από παιδιά ίδιου φύλλου
- Αναπτύσσει σχέσεις ανταγωνισμού
- Προσπαθεί να διαχειριστεί εκρήξεις θυμού
Συμβολικό παιχνίδι
- Ασχολείται με παιχνίδια που απαιτούν νοερή σκέψη
- Μπορεί να ανταποκριθεί σε επιτραπέζια παιχνίδια μυστηρίου
- Αποκτά χόμπι
- Έχει αυτονομία στα παιχνίδια του πάρκου (κούνια, τσουλήθρα)
Αυτονόμηση (ντύσιμο, φαγητό, πλύσιμο)
- Υπάρχει απόλυτη αυτονομία στο ντύσιμο
- Τρώει μόνο του όλες τις τροφές
- Αυτοεξυπηρετείται σε θέματα καθημερινής υγιεινής
Γνωστική Ανάπτυξη (επίλυση προβλήματος, σκέψη, κατανόηση)
- Διαβάζει, γράφει και κατανοεί κείμενα χωρίς ιδιαίτερες δυσκολίες
- Επιλύει σύνθετα μαθηματικά προβλήματα
- Κατανοεί ομοιότητες και διαφορές συγκρίνοντας δεδομένα
- Οργανώνει με μεγαλύτερη αυτονομία τη σχολική μελέτη
- Διαχειρίζεται αποτελεσματικά το χρόνο του
- Αξιοποιεί την γνώση που κατέχει και προχωράει σε γενικεύσεις
- Το εύρος της προσοχής έχει αυξηθεί σημαντικά
Γλωσσική Ανάπτυξη (κατανόηση – έκφραση)
- Αντιλαμβάνεται κείμενα ή διαλόγους που έχουν σύνθετες προτάσεις και ορολογία
- Επιχειρηματολογεί
- Ο λόγος του αποκτά ολοένα και μεγαλύτερη συνθετότητα ως προς τη χρήση εννοιών και γραμματικής
Κινητική Ανάπτυξη (αδρή / λεπτή)
- Συμμετέχει σε ομαδικά αθλήματα
- Αποκτά ολοένα και μεγαλύτερη σωματική αυτογνωσία και προστατεύεται
- Γράφει πιο γρήγορα και ξεκούραστα μεγάλα κείμενα
- Μπορεί να χρησιμοποιεί διάφορα εργαλεία
Κοινωνική – Συναισθηματική Ανάπτυξη (επαφή με άλλους, ομάδα, συναισθήματα)
- Αντιλαμβάνεται καλύτερα τη θέση των άλλων
- Ξεκινά να δημιουργεί δυνατές φιλίες
- Αναγνωρίζει τις πρώτες αλλαγές στο σώμα του λόγω προεφηβείας και ίσως παρουσιαστούν κάποιες ανησυχίες
Συμβολικό παιχνίδι
- Οι παρέες αποτελούν το βασικό επίκεντρο
- Αποκτά πιο εξειδικευμένα χόμπι
- Έχει το αίσθημα του δικαίου στα παιχνίδια με τους άλλους
Αυτονόμηση (ντύσιμο, φαγητό, πλύσιμο)
- Υπάρχει απόλυτη αυτονομία σε όλους τους τομείς
Γνωστική Ανάπτυξη (επίλυση προβλήματος, σκέψη, κατανόηση)
- Η κριτική και η υποθετική σκέψη ενδυναμώνονται
- Διευρύνεται η αφαιρετική σκέψη
- Η ανάγκη για περισσότερα βιώματα αυξάνεται
- Θέτει στόχους και παίρνοντας ενεργή δράση προσπαθεί να τους καταφέρει
- Οι δεδομένες αξίες σε διάφορα επίπεδα αμφισβητούνται
- Η ικανότητα για λήψη αποφάσεων εδραιώνεται
- Αποκτά μεγαλύτερη ενσυναίσθηση αλλά και αγωνίες για το μέλλον
Γλωσσική Ανάπτυξη (κατανόηση – έκφραση)
- Οι διάλογοι που εμπεριέχουν επιχειρήματα μπορεί να γίνουν πιο έντονοι
- Θέματα που αφορούν την ευρύτερη κοινωνία (κοινωνικά, πολιτικά κτλ) αποτελούν μέρος συχνών συζητήσεων
- Αναλύσει και εξηγεί με λεπτομέρειες τους λόγους που το οδήγησαν σε συγκεκριμένες επιλογές που έκανε
Κινητική Ανάπτυξη (αδρή / λεπτή)
- Απότομες σωματικές αλλαγές μπορεί να δημιουργήσουν αδεξιότητα
- Αποκτά ολοένα και μεγαλύτερες σωματικές δυνάμεις που χρειάζεται για τη συμμετοχή του σε διάφορα αθλήματα
- Γίνεται ολοένα και πιο επιδέξιο στη χρήση διαφόρων εργαλείων
Κοινωνική – Συναισθηματική Ανάπτυξη (επαφή με άλλους, ομάδα, συναισθήματα)
- Συχνές εναλλαγές στο συναίσθημα (χαρά, λύπης, ευσυγκινησία, θυμός)
- Οι φίλοι αποτελούν σημαντικό μέρος της καθημερινότητας
- Δόμηση σεξουαλικής ταυτότητας
- Συγκρίνει τον εαυτό του συχνά με τους συνομηλίκους
- Άγχος αποδοχής από συνομηλίκους
- Απολαμβάνει μεικτές παρέες
Αυτονόμηση (ντύσιμο, φαγητό, πλύσιμο)
- Αναζητά σθεναρά πλήρη αυτονομία σε όλους τους τομείς
- Επιδιώκει ιδιωτικότητα